کد فراگیر چیست

هر شخص غیر ایرانی برای اثبات هویت خود باید دارای شناسه ای باشد تا انجام اموری مانند سکونت، تحصیل و کار در ایران برایش میسر باشد. این شناسه منحصر به فرد، همان کد فراگیر یا فیدا کد است که برای فعالیت اتباع خارجی در ایران لازم و ضروری است.

کد فراگیر نوعی مدرک و کد شناسایی برای اتباع غیر ایرانی است که بر اساس اطلاعات، مشخصات و شماره شناسایی فرد صادر می شود. به وسیله این کد اشخاص حقیقی خارجی قادر به انجام فعالیت های اداری، بانکی، کسب و کار و فعالیت تجاری در ایران خواهند بود.

قابل ذکر است کد فراگیر مانند کد ملی ایرانیان است و شناسه معتبری است که در همه جا شناخته شده است و بدون آن امکان انجام بسیاری از کارها وجود ندارد.

مشاوره مالیاتی

کد فراگیر چند رقمی است:

کد فراگیر شماره ­ای 6 تا 9 رقمی است (براساس مدرک) که هر شخص حقیقی یا حقوقی غیر ایرانی برای ارائه به دانشگاه، بانک، ادارات، بیمه، موسسات دولتی و خصوصی و …به آن نیاز دارد. قابل ذکر است که در تغییرات جدید کد فراگیر به تعداد 12 عدد افزایش پیدا کرده که برای همه اشخاص این تعداد ارقام ثابت است.

نوع دیگری از کد فراگیر وجود دارد که پلیس مهاجرت و گذرنامه آن را صادر می کند و به صورت برچسب است. این کد دارای 16 رقم است و فقط دارندگان پاسبورت می توانند آن را دریافت کنند. به خاطر داشته باشید که کد 16 رقمی شناسه فراگیر نام دارد.

هر کدام از کد ها چه 12 رقمی، چه 16 رقمی و چه از نوع 6 رقمی که باشد در موسسات و ادارات و بانک ها مورد قبول است.

برای مطالعه مقاله ممنوع الخروج مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کد فراگیر برای چه کسانی لازم است

اموری که بدون کد فراگیر انجام پذیر نیست:

اتباع خارجی در ایران برای انجام بسیاری از کارها نیازمند کد فراگیر هستند، مواردی که بدون کد فراگیر انجام پذیر نیست شامل:

  • ثبت نام مدرسه، دانشگاه یا آموزشگاه
  • افتتاح حساب بانکی
  • ثبت نام و آغاز فعالیت های مالیاتی و ثبت سند
  • دریافت بیمه تامین اجتماعی
  • امور مربوط به تحصیل و سکونت
  • شرکت در کنکور و آزمون های علمی کشور
  • انجام کلیه امور بانکی
  • ثبت شرکت و موسسه در ایران
  • ثبت جوینت ونچر در ایران (مشارکت دو یا چند شرکت ایرانی و خارجی با هم در یک واحد تجاری)
  • واردات و صادرات کالا
  • گواهی نامه رانندگی
  • بیمه و کارهای مربوط به آن
  • اخذ ویزای کاری و اقامت در ایران

مالیات ارزش افزوده

کد فراگیر کجا و برای چه کسانی لازم است:

کد فراگیر برای اشخاص خارجی و فقط در خاک کشور ایران اعتبار دارد و در سایر نقاط دنیا از اعتبار ساقط است. از سوی دیگر هر شخص حقیقی، باید یک کد فراگیر مخصوص به خود داشته باشد. مثلاً اعضای یک خانواده، هر کدام باید کد فراگیر مخصوص به خود را داشته باشند تا بتوانند کلیه کارهای قانونی را در کشوری که زندگی می کنند، انجام دهند.

برای مطالعه مقاله مرور زمانی مالیاتی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اهمیت کد فراگیر

اتباع کدام کشورها نیاز به کد فراگیر دارند:

کد فراگیر مخصوص شرکت­ها و اتباع خارجی است که در ایران فعالیت می­کنند. اتباع کشورهایی نظیر افغانستان، کره، پاکستان، هند، ترکیه، عراق و اتباع تمامی کشورها باید این کد را داشته باشند.

مدارک لازم برای دریافت کد فراگیر اشخاص حقیقی:

برای گرفتن کد فراگیر در سازمان امور مالیاتی کشور، داشتن یکی از مدارک زیر ضروری است: پاسپورت، کارت آزمایش، برگه تردد، دفترچه اقامت، دفترچه پناهندگی، شماره خانوار، برگه سرشماری، گواهی ولادت، فرم درخواست شماره اختصاصی هر کدام از این مدارک شناسای را که داشته باشید برای دریافت کد فراگیر کافی است علاوه بر این عکس پرسنلی شخصی نیز باید ارائه دهید.

در مورد متقاضیانی که هنوز به سن قانونی نرسیده باشند، یعنی افراد زیر ده سال، علاوه بر مدارک فوق باید پاسپورت قیم و سرپرست را نیز تسلیم نمایید.

مالیات بر ارث

مدارک لازم برای دریافت کد فراگیر اشخاص حقوقی:

برای تأسیس شرکت توسط اتباع خارجی، حتماً باید کد فراگیر داشته باشند. مدارک لازم برای دریافت این کد به شرح زیر است:

آگهی تاسیس شرکت شامل نام شرکت، کشور محل ثبت آن، شماره و تاریخ ثبت شرکت، موضوع و نوع شرکت اعم از سهامی عام یا خاص، آدرس دقیق پستی به همراه شماره تلفن. تمام مدارک فوق به اضافه مدارک ثبتی را باید اسکن نموده و در سامانه سازمان امور مالیاتی وارد کنید.

برای مطالعه مقاله ممیز مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

دریافت کد فراگیر

چگونه کد فراگیر دریافت کنیم:

برای دریافت این کد لازم است که وارد سایت شده و فرآیند ثبت نام را انجام دهید. خوب است بدانید برای دریافت این کد، بسته به مدرک شناسایی و درخواست شخص دو تا سه روز کاری زمان لازم است. اگر می­خواهید دچار مشکل نشوید و در زمان مقرر کد فراگیر خود را دریافت کنید بهتر است هنگام پر کردن اطلاعات، دقت زیادی به خرج داده و اطلاعات خواسته شده را به طور کامل پر کنید.

پس از تکمیل اطلاعات و پرداخت وجه باید منتظر دریافت کد رهگیری باشید. این کد به شماره تلفن درج شده در فرم نیز ارسال می شود. دقت داشته باشید که کد رهگیری با کد فراگیر فرق دارد و این کد صرفاً برای پیگیری روند ثبت نام است. کد فراگیر پس از بررسی های قانونی از طریق پیامک به شما اعلام خواهد شد.

پس از گذشت 24 یا 72 ساعت اداری می­توانید با مراجعه به صفحه پیگیری کد فراگیر از طریق کد رهگیری ارسال شده وضعیت کد فراگیرتان را بررسی کنید.

خدمات مالیاتی

نکات مهم برای دریافت کد فراگیر:

برای هر شخص حقیقی، فقط یک کد صادر می­شود و اگر چندیدن بار وارد سایت شوید و مکرراً درخواست کد کنید همان کد اولیه برایتان ارسال خواهد شد. در صورت فراموش کردن کد فراگیر، می­توانید با مراجعه مجدد به سایت و پرکردن فرم های مربوطه دوباره همان کد قبلی را دریافت کنید.

شماره تلفنی که در فرم ثبت نام وارد می­کنید باید ایرانی باشد چون پیامک به شماره های بین المللی ارسال نخواهد شد بنابراین اگر شماره خودتان بین المللی است شماره اقوام یا دوستان ایرانی که خط فعال دارند را بدهید تا در دریافت پیامک دچار مشکل نشوید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی تلفنی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها