منظور از خالص مالیات چیست

برای آشنایی با خالص مالیات بهتر است قبل از هر چیزی با مفاهیم و کاربرد خالص ناخالص در حسابداری آشنا شوید. مقدار خالص هر داده ای بعد از محاسبه مجموع یا اختلاف دو یا چند متغیر به دست می آید.

در اقتصاد از مقادیر خالص برای نشان دادن باقیمانده، پس از کسر مقادیری خاص استفاده می شود. خالص در حسابداری باقی مانده ای است که پس از کسر ارقام مشخصی به دست می آید.

ناخالص نیز تعریف کاملا متضاد با خالص دارد. ناخالص در واقع ارزش هر داده ای قبل از کسورات است. مفهوم ناخالص در حسابداری به معنی مجموع یا مبلغ کل کالا یا خدمات است. برای مثال شرکتی را در نظر بگیرید که مبلغ درآمدش 10 میلیون و مخارج 8 میلیونی، داشته باشد درآمد ناخالص این شرکت 10 میلیون و در امد خالص شرکت 2 میلیون می شود.

خدمات مالیاتی

نمونه هایی از موارد خالص در حسابداری:

از نمونه های خالص و ناخالص در اظهارنامه مالیاتی استفاده می شود. مقادیر خالصی که در حسابداری کاربرد دارند شامل موارد زیر هستند:

  • دارایی خالص، که بعد از کسر بدهی ها می توان ارزش دارایی ها را محاسبه کرد.
  • عواید خالص، با کسر هزینه ها و عودت ها به دست می آید.
  • درآمد خالص، مانند عواید خالص است.
  • حاشیه خالص، از تقسیم درآمد خالص بر عواید به دست می آید.

برای مطالعه مقاله مشمولین ارزش افزوده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

سود خالص

سود خالص چیست:

سود خالص سودی است که موسسه یا شرکت پس از کم کردن همه هزینه های مربوط به عملیات و سایر کارهای شرکت محاسبه می کند. از سود خالص برای نشان دادن توانایی شرکت برای عملیات فروش استفاده می شود. در واقع سود خالص پس از جمع و تفریق کردن همه هزینه ها از درآمد اصلی شرکت محاسبه می شود. سود ناخالص نیز از این رو اهمیت داشته که چگونگی کارایی شرکت در عملیات تولید و قیمت گذاری را نشان می دهد.

مشاوره مالیات

مالیات خالص چیست:

در سیستم اقتصادی اگر محاسبه مالیات بر پایه مالیات خالص باشد، تاثیر سوئی بر هزینه های کلی و مصرف دارد. اگر قرار باشد دولت برای دریافت مالیات از مالیات خالص استفاده کند، درآمد مصرفی مردم و بالتبع هزینه های مصرفی نیز کمتر خواهند داشت.

این روش محاسبه مالیات هیچ ارتباطی با میزان و سطح تولید ندارد و برای هر شخص رقم ثابت و مشخصی است که بدون توجه به میزان درآمد و نوع کسب و کار معین می شود به طور مثال در سیستم دریافت خالص مالیات، همه افراد جامعه بدون توجه به شغل و سرمایه و غیره موظف به پرداخت سالانه 10 میلیون به دولت هستند.

برای مطالعه مقاله مفاصا حساب مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مالیات خالص

خالص مالیات چیست:

خالص مالیات مبلغی است که بعد از کسر مالیات از درآمد ناخالص ناشی از سرمایه گذاری یا شرکت در معاملات به دست می آید. خالص مالیات عبارتی است که برای نشان دادن نتیجه مشاغل از نظر درآمد و محاسبه سود و زیان به کار می رود. خالص مالیات جریان های نقدی موجود در مشاغل و میان افراد را کاهش داده و در تصمیم گذاری های شرکت ها تاثیر به سزایی دارند.

از خالص مالیات برای تحلیل های مادی نیز استفاده می شود. به عبارت دیگر خالص مالیات یک اصطلاح تجاری است و به معنای مالیات بر آورده شده در معاملات تجاری و سرمایه گذاری و نیز برای محاسبه خالص مالیات استفاده می شود. به طور ساده باید گفت درآمد ناخالص حاصل از یک معامله برای دریافت مالیات و محاسبه آن است. خالص مالیات با دو مفهوم شناخته می شود این مفاهیم «پس از کسر مالیات» و «قدرت خرید» هستند. دلیل این نامگذاری این است که دریافت مالیات خالص، مبالغی را که برای هزینه ها به کار می رود را کاهش می دهد.

مشاوره مالیاتی تلفنی

عوامل موثر بر محاسبه خالص مالیات:

در هر معامله یا کسب و کاری که درآمد وجود داشته باشد باشد خالص از مالیات قابل محاسبه است. محاسبه خالص مالیات بستگی به دو فاکتور اساسی دارد. درآمد عادی یا معمولی و سود سرمایه که بهتر است ابتدا با این دو مفهوم آشنا شوید.

درآمد عادی چیست:

درآمد عادی یا معمولی درآمد ناشی از کسب و کار و فعالیت های تجاری مانند فروش محصولات است. به درآمد عادی درآمد کسب شده نیز می گویند. در یک کسب و کار درآمد عادی شامل مالیات می شود که همان درآمد خالص نیز است. با کسر هزینه ها از درآمد، می توان درآمد خالص را به دست آورد. فرض کنید که درآمد خالص شما در کسب و کارتان 5 میلیون باشد. برای محاسبه و پیدا کردن مالیات خالص باید مالیات خالص را بدون کسر کردن هزینه ها از درآمد خالص محاسبه نمایید.

سود سرمایه چیست:

درآمد حاصل از سود سرمایه، مانند سودی که از فروش دارایی های و سرمایه گذاری ها به دست می آید، وسایل نقلیه، تجهیزات و غیره است. در این مفهوم برای فروش دارایی، مبلغی بیش از قیمت پرداخت شده را در نظر می گیرند. این مبلغ به هزینه دارایی و ارزش آن در زمان فروش بستگی دارد. نرخ مالیات بر سود سرمایه به نوع دارایی و میزان نگهداری آن نیز بستگی دارد. مالیات بر سود سرمایه با توجه به به نوع دارایی متفاوت است. از سوی دیگر نرخ مالیات بر سود سرمایه بستگی به دوره نگهداری دارایی ها دارد. هر چه دارایی ها زمان بیشتری نگهداشته شوند نرخ مالیات بر سود سرمایه شان پایین تر خواهد بود.

برای مطالعه مقاله مالیات بر دارایی چیست می توانید از این لینک استفاده نمایید.

رابطه خالص مالیات با سود

رابطه خالص مالیات با سود سرمایه:

از خالص مالیات بیشتر برای فروش دارایی های تجاری استفاده می شود که منتهی به سود سرمایه می شود. نرخ مالیات بر سود سرمایه به عوامل مختلفی بستگی دارد:

پایه (هزینه) دارایی هنگام خرید آن و مبلغی که زمان فروش برایش در نظر گرفته می شود. ارزش دارایی به زمان نگهداری آن نیز بستگی دارد. اگر دارایی قبل از فروش بیشر از یک سال از خریدش گذشته باشد، سود یا زیان آن را در ردیف سرمایه های بلند مدت شرکت طبقه بندی می کنند. اگر داراییی های شرکت یا موسسه در طول زمانی کمتر از یک سال خریده شده باشد ان را در ردیف سرمایه های کوتاه مدت طبقه بندی می کنند.

مالیات بر ارث 

تفاوت خالص مالیات با درآمد خالص:

از خالص مالیات برای معاملات خاص مانند خرید ساختمان یا مجموعه ای از وسایل نقلیه استفاده می شود. خالص مالیات هم برای افراد هم برای مشاغل اعمال می شود. ولی درآمد خالص برای کسب و کار است و از کسر کردن هزینه ها از جمله مالیات در بلند مدت به دست می آید.

چرا محاسبه خالص مالیات اهمیت دارد:

تصور کنید در حال تصمیم گیری برای فروش دارایی های تجاری هستید نمی دانید که این دارایی را سال آینده یا ظرف چند سال دیگر به فروش خواهید رساند. انجام محاسبه خالص مالیات در دوسال به شما نشان می دهد که کدام سال برای فروش دارایی تان مناسب تر است و اثر مالیاتی کمتری به شما می دهد.

از سوی دیگر با در نظر گرفتن مالیات خالص می توانید روش های مختلفی برای کاهش مالیات پرداختی را بررسی کنید. به طور مثال اگر بخواهید برخی کالا های سرمایه ای تان را با پرداخت کمترین میزان مالیات به فروش برسانید با در نظر گرفتن خالص مالیات در یک معامله می توانید تصمیم بگیرید که بهترین زمان برای سرمایه گذاری و فروش چه زمانی است.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها