قوانین مالیاتی در حسابداری

از آنجا که حسابداران دانش حسابداری در طول عمر طولانی آن با زبان تجارت تکلم می کنند، اهیمت این علم در واحدهای تجاری و فعالیت های سود آور بدیهی و ناگزیر است. از آنجا که یک حسابدار باید اطلاعات مالی را به طور دقیق ثبت و ضبط کنند نیازمند به دانستن قوانین و استانداردهای حسابداری است.

هر چند به خاطر سپردن تمام موارد و قوانین مالیاتی کار بسیار سخت و دشواری است و از سوی دیگر دانستن همه قوانین و بخشنامه های مالیاتی برای حسابداران چندان ضرورتی ندارد ولی قوانین مالیاتی در حسابداری جزو ضروری ترین قوانینی است که هر حسابدار باید به خوبی با آشنا باشد.

خدمات مالیاتی

حسابداری مالیاتی چیست:

داشتن دانش حسابداری مالیاتی برای حسابدارن تاثیر زیادی در جلوگیری از اشتباهات حسابداری دارد. از اهمیت دانستن قوانین مالیاتی و حسابداری همین بس که آشنایی با پیچ و خم هایی است که حسابداران با اگاهی از آنها می توانند از بروز مشکلات پیش آمده جلوگیری کرده و باعث ارتقا کسب و کار شوند.

بنابراین حسابدار حرفه ای باید علاوه بر حسابداری، با دانش های مالیاتی نیز تسلط و آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند سازمان و شرکت مطبوع خود را در مسیر صحیح قرار دهد.

قوانین مالیاتی مورد نیاز حسابداران

قوانین مالیاتی مورد نیاز حسابداران:

حسابداران نیاز دارند که قوانین مالیاتی را برای انجام و محاسبات مالی بدانند. آشنایی با قوانین مالیاتی و چگونگی اعمال آن در فرایندهای حسابداری از جمله ضروریاتی است که هر حسابدار باید به خوبی با ان آشنا باشد. برخی تکالیفی که حسابدارن مالیاتی باید به خوبی با آنها آشنا باشند به شرح زیر است:

  1. آشنایی با تکالیف مالیاتی و نحوه تشکیل پرونده برای مودیان
  2. ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر عملکرد برای سازمان مطبوع خود
  3. آموزش و تسلط بر ساختار مالیات بر ارزش افزوده
  4. آگاهی به قوانین مالیات بر درآمد، اجاره و اظهارنامه ملک
  5. آماده کردن مدارک به شکل درست، جهت ارائه به سازمان‌های زیربط
  6. آگاهی به قوانین اعتراض، تجدید نظر و مراجع بالاتر

مشاوره مالیات

لیستی از قوانین و استانداردهای مهم حسابداری:

قوانین مالیاتی مرتبط با حساب های بانکی:

از جمله قوانین مالیاتی مهم در حسابداری، قوانین مرتبط با حساب های بانکی است. این قوانین شامل آشنایی با سودهای بانکی و سود مشارکت، شرایط دریافت تسهیلات از بانک، و غیره است که یک حسابدار مالیاتی باید به خوبی با آنها آشنا باشد.

قوانین مالیاتی مربوط به صورت حساب های فروش:

صورت حساب فروش باید شامل اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط به کالاهای فروش رفته، امور مربوط به پیمانکاری، مزایده مناقصه و غیره است که یک حسابدار مالیاتی باید آشنایی کامل با قوانین حاکم بر این اصول داشته باشد.

قوانین مالیاتی مربوط به صورت حساب خرید:

خریدهای شرکت که با گواهی مالیات بر ارزش افزوده همراه است نیز جرو قوانین مالیاتی حسابداری است که حسابداران باید آن را بدانند.

قوانین مرتبط با انبارداری و موجودی کالا:

یک حسابدار مالیاتی برای محاسبه صورت سود و زیان و سایر صورت های مورد نیاز مالیاتی باید با قوانین انبارداری و محاسبه موجودی کالاها آشنا باشد.

استانداردهای مهم حسابداری

قوانین مربوط به هزینه ها:

مانند سایر مطالب ذکر شده آشنایی با انواع هزینه های خالص و ناخالص و غیره از اصلی ترین اصول تهیه صورت های مالی برای محاسبه مالیات است که حسابداران مالیاتی باید آشنایی ویژه ای با این حساب داشته باشند.

استاندارد های حسابداری مالیاتی:

یکی از مهم ترین قوانین مالیاتی که هر حسابدار باید با آن آشنا باشد، استانداردهای اولیه ای است که باید با چارچوب اصلی فعالیت ها متناسب باشد. استانداردهای حسابداری مطابق با استاندارهای حسابرسی تدوین شده و رفتارهای مختلف حسابداران است. از اهمیت استانداردها های حسابداری همین بس که چون برای تهیه صورت های مالی و سایر اطلاعات مفید، وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحدهای تجاری استفاده می شود یادگیری آن برای حسابداران ضروری است.

مالیات ارزش افزوده

حسابداری‌ موجودی‌ مواد و کالا:

از آنجا که موجودی کالا بخش مهمی از دارایی های شرکت و واحدهای تجاری است و نقش تعیین کننده در ارائه صورت های مالی و عملکرد مالی واحدهای تجاری دارد. بنابراین جزو قوانین مالیاتی است که حسابداران نیاز مبرم به دانستن آن دارند.

آشنایی با اصول تحریر دفاتر قانونی:

از آنجا که کلیه عملیات ها و فعالیت های شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در دفاتر قانونی ثبت و ضبط می شوند، بنابراین آشنایی با اصول ثبت دفاتر قانونی و ثبت رویدادهای مالی در آنها بسیار ضروری است. چون دفاتر قانونی مانند ترازنامه، و صورت سود و زیان و غیره توسط بازرسان مالیاتی بررسی می شود بنابراین سهل انگاری و اشتباه در روند ثبت آنها تبعات و عواقب بسیاری به دنبال خواهد داشت. از جمله وظایف اصلی حسابدارتنظیم دفاتر قانونی است.

قانون مجازات اسلامی:

از آنجا که کمترین اشتباه در محاسبات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده باعث وارد شدن جرایم سنگین می شود، بنابراین از جمله قوانین مالیاتی در حسابداری، آشنایی با قوانین مجازات اسلامی است که باعث جلوگیری از وقوع قصور و خطا در محاسبات می شود. حسابداران باید دقت زیادی به خرج دهند که مودیانشان مشمول مجازات هایی که با آن آشنا هستند نشوند.

استاندارد های حسابداری مالیاتی

قانون حمایت از مصرف کننده:

از آنجا که آشنایی با قوانین، حقوق و حمایت از مصرف کننده، برای تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات ضروری است آشنایی با قوانین مربوط به قیمت گذاری، محاسبه میزان سود و زیان، شرایطی که برای مرجوع کردن کالاها موجود است، هزینه های مربوط به بازگرداندن کالا به مشتری و سایر مسائلی که جزو قوانین مالیاتی در حسابداری به حساب میآید از اصولی هستند که حسابداران مالیاتی باید به خوبی با آن آشنا باشند.

گزارش‌ عملکرد مالی که توسط حسابدار مالیاتی تنظیم می شود:

در گزارش عملکرد حسابداران مالیاتی باید موارد زیر را در نظر داشته باشند.

  1. رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه
  2. ذخایر، بدهیهای احتمالی و داراییهای احتمالی
  3. درآمد عملیاتی
  4. صورت‌ جریان‌ وجوه نقد
  5. نحوه ارائه صورتهای مالی

مالیات ارزش افزوده 

قوانین ضروری که حسابداران مالیاتی باید از آن آگاه باشند:

قانون تجارت:

از آنجا که قانون تجارت به بررسی روند تشکیل شرکت های تجاری، وظایف سهامداران و بازرسان، چگونگی تقسیم سود میان سهامداران، شرکت های تضمنی، تعاونی و غیره، انحلال و تاسیس شرکت ها، تشکیل جلسات، و سایر موارد مربوط به شرکت ها می پردازد، آشنایی با اصول مالیاتی آن برای حسابداران مالیاتی ضروری و لازم است. نکته مهم در دانستن قوانین مربوط به تجارت برای حسابداران اخذ تصمیمات مناسب در مواقع لزوم است.

قانون کار:

یکی از قوانینی که دانستش برای حسابداران مالیاتی ضروری و لازم است شرایط و ضوابط میان کارگر و کارفرما و شرایط محیط کار مربوط به قانون کار است. آشنایی به قوانین برای عقد قراردادهای کاری، تعیین میزان حقوق و دستمزد پرسنل، حقوق کارگر و کارفرما و غیره نیز از ضروریاتی است حسابداران باید با آن آشنایی کامل داشته باشند.

کتاب قانون تامین اجتماعی:

آشنایی با قوانین تامین اجتماعی برای اعلام سابقه بیمه یکی از اصول ضروری حسابداران مالیاتی است.

قانون مالیات بر ارزش افزوده:

چون قانون مالیات بر ارزش افزوده جزو قوانین جدید مالیاتی کشور است و از عمر اجرایی شدن آن بیشتر از چند سال نمی­گذرد حسابداران با آشنایی از قوانین حاکم بر آن از وضع مالیات های سنگین و جرایم مالیاتی ناشی از عدم رعایت قواینین مالیات بر ارزش افزوده؛ باید به این قوانین تسلط کافی داشته و به طور کامل آشنا باشند.

قانون مالیات های مستقیم:

چون محاسبه مالیات از امور اساسی و مهم ترین قوانینی است که هر حسابدار باید از آن آگاه باشد بنابراین هر حسابدار باید با قوانین حاکم بر مالیات های مستقیم نیز به خوبی آشنایی داشته باشد تا بتواند با محاسبه مواردی چون مالیات حقوق پرسنل، مالیات اجاره، مالیات عملکرد و غیره حافظ منافع مالی واحدهای اقتصادی باشد. حسابدارانی که با قوانین مالیات مستقیم آشنایی دارند می توانند مشاور مالیاتی شوند و در تهیه اظهارنامه مالیاتی برای شرکت ها و موسسات فعالیت داشته باشند.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها