سوت زنی مالیاتی در ایران

فساد و تقلب در همه کشورها از پرسود ترین تجارت های دنیا است و دولت ها نیز همیشه به دنبال تدابیر و روش های هوشمندانه ای برای رفع مشکلات مربوط به فسادهای مالی هستند. سوت زنی مالیاتی یکی از روش ها نوین و کارامدی است که برای مبارزه با فساد مالیاتی طراحی شده است. خواندن این مقاله پاسخی است مبسوط به چگونگی سوت زنی مالیاتی در ایران و سایر کشورها است. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

مشاوره مالیات

اصطلاح سوت زنی یعنی چه:

شاید شما هم دیده باشید که پلیس ها برای هدایت اتومبیل ها به خیابان و یا هنگام مشاهده تخلفاتی مانند نزاع خیابانی یا دزدی و غیره و در سوت خود می دمند تا هم به مجرم، هم به دیگران هشدار دهند. سوت زنی نوعی فراخوان عمومی برای خبردار کردن دیگران از وقوع جرم است. در میان عامه اصلاح سوت زنی برای کسی به کار برده می شود که به دنبال افشای خلافکاری های درون سازمان یا مؤسسه است.

چهار شیوه سوت زنی

چهار شیوه سوت زنی:

هدف از سوت زنی، پیشگیری از آسیب دیدن افرد جامعه، سازمان ها و نهادهای عمومی است. سه گروه سوت زن در جامعه وجود دارند.

  • سوت زن داخلی: سوت زن داخلی، عموماً فردی از داخل سازمان یا مؤسسه است که علیه سازمان اقدام به افشاگری می کند.
  • سوت زن شخصی: سوت زن شخصی کسی است که علیه اشخاصی مانند مدیر یا برخی کارمندان اقدام به افشاگری می کند.
  • سوت زنی غیر شخصی: در این روش سوت زنی؛ شخصیت حقوقی علیه یک سازمان یا مؤسسه دیگری دست به افشاگری می زند.
  • خبرنگاران و رسانه: مهم ترین گروه سوت زن در جامعه خبرنگاران هستند که وظیفه اصلی شان افشاگری و گزارش تخلفات، اقدامات غیر قانونی، تهدید منافع عمومی، امنیت ملی و غیره است که واقعیت را به اطلاع همگان می رسانند.

خدمات مالیاتی

سوت زنی مالیاتی چیست:

یکی از راه های مبارزه با فرار مالیاتی، سوت زنی یا افشاگری علیه فراریان مالیاتی در سازمان ها توسط اشخاص ثالث است. در واقع سوت زنی مالیاتی به معنای رسوا کردن و لو دادن مؤدیانی است که از دادن مالیات شانه خالی می کنند. اقداماتی که منجر به سوت زنی در سازمان می شود شامل:

  • رفتارهای و حرکات غیر اخلاقی مدیران یا کارمندان سازمان
  • تخلفات اداری و سازمانی
  • اتلاف بودجه دولتی
  • سوء استفاده از اختیارات
  • انجام اقداماتی که باعث به خطر افتادن سلامت و ایمنی جامعه می شود
  • هر گونه تقلب و احتکار
  • تغییر در قیمتهای تمام شده
  • دریافت رشوه و سودهای غیر قانونی
  • تولید محصولات ناقص و غیر ایمن
  • نقض قوانین و مقررات
فرار مالیاتی چیست

فرار مالیاتی چیست:

هر کاری که منجر به عدم پرداخت یا کمتر کردن میزان پرداخت مالیات شود، فرار مالیاتی نام دارد. فرار مالیاتی از مصادیق فساد اقتصادی است و با کارهایی مانند عدم ارائه اطلاعات درست و یا پرداخت رشوه به مأموران مالیاتی سازمان است.

عموماً کسانی در جامعه اقدام به فرار مالیاتی می کنند که درآمدهای کلانی داشته و سعی دارند با سند سازی و ارائه اطلاعات نادرست، مالیات های تعلق گرفته را پرداخت نکنند. فرار مالیاتی در جامعه منجر به توزیع نامناسب ثروت می شود و ایجاد شکاف طبقاتی در جامعه منجر به افزایش تنش های سیاسی و اجتماعی در جامعه می شود.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

مزایای سوت زنی مالیاتی چیست:

از جمله مزایای سوت زنی و افشاگری فراریان مالیاتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از فسادهای مالیاتی و مبارزه با مشکلات ناشی از آن برای رسیدن به شفافیت
  • ایجاد انگیزه برای مؤدیان مالیاتی جهت کاهش اقداماتی برای فرار مالیاتی
  • گسترش نظارت عمومی در جامعه برای افزایش شفافیت های مالیاتی توسط افراد
  • کاهش هزینه های سازمان برای یافتن تخلفات ناشی از فرار مالیاتی
  • کوتاه شدن زمان بررسی فساد و فرار مالیاتی در دولت و قوه قضاییه
  • نا امن کردن فضا برای کسانی که با دادن رشوه به دنبال راه های کاهش پرداخت مالیات هستند.
مزایای سوت زنی مالیاتی

سوت زنی مالیاتی در سایر کشورها:

از گذشته ها تا کنون پیدا کردن کسانی که از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می کنند، از بزرگ ترین معضلات دولت ها بوده است. آمریکا در ردیف کشورهایی است که مبالغ هنگفتی برای یافتن فراریان مالیاتی صرف کارآگاهان مالیاتی کرده تا با جست و جو در پرونده ها و اسناد مالی شرکت ها رد پایی از فراریان مالیاتی پیدا کنند.

اولین قوانین مربوط به سوت زنی در دنیا در کشور انگلستان شکل گرفت. مطابق این قانون نیمی از سود کشف فساد به افشا کننده آن می رسد. پس از آن دولت آمریکا قوانینی برای حمایت از سوت زنی را تصویب کرد. دولت آمریکا تصمیم گرفت به جای صرف هزینه های هنگفت برای کارآگاهان مالیاتی از مردم بخواهد تا هر جا تخلف مالیاتی دیدند را گزارش دهد. با تصویب قانون حمایت از رسوا کننده، کسی که اقدام به افشاگری می کند زیر چتر حمایتی قانون خواهد بود و بدون مزاحمت افراد متخلف هر فساد اعم از رشوه اختلاس و سوئ استفاده را به دولت گزرش دهند.

مالیات بر مستغلات

پیشینه سوت زنی مالیاتی در ایران:

در ایران سوت زنی کار سختی است و در صورتی که سوت زنان از سوی دولت حمایت نشوند، از سوی مفسدان تحت فشار قرار می گیرند. هر اندازه شفافیت های مالیاتی بیشتر شود فساد نیز به همان نسبت کمتر می شود. مهم ترین بخش سوت زنی مالیاتی در ایران، افشای حقوق های نجومی و املاک واگذاری شده در شهرداری تهران بود که با ورود دستگاه های نظارتی و قضایی با متخلفان برخورد شد. در صورتی که این حمایت های قانونی وجود نداشته باشد عملاً سوت زنی مالیاتی فایده ای جز به خطر افتادن امنیت روانی جامعه و کاهش اقدامت افشاگرانه از سوی افراد جامعه به خاطر تهدید و ارعاب از سوی متخلفان می شود.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در 6 بهمن 1387 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در 31 مرداد 1388 با افزودن الحاقیه ای از سوی مجمع تشخیص مصلحت به تصویب شد.

حمایت از سوت زنی در ایران

لایحه جامع شفافیت برای حمایت از سوت زنی در ایران:

ماده 34 آیین نامه اجرایی قانون مالیاتی مستقیم مصوب 9 آذر ماه 1398 به سوت زنی و افشاگری مالیاتی در ایران پرداخته است.

مطابق این قانون اگر به وسیله اصلاعات ارسالی توسط شخص ثالث منجر به مطالبه و وصول مالیات منجر شود به شخص مذکور پاداش تعلق می گیرد. البته این قانون هنوز در حد طرح است که به امضای 99 نفر از نمایندگان رسیده اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

تهیه لایحه مالیاتی

مخالفان و موافقان طرح سوت زنی مالیاتی در ایران:

موافقان طرح سوت زنی مالیاتی با اختصاص پاداش به کسانی که با افشاگری اقدام به رسوایی کسانی که اقدام به فرار مالیاتی می کنند موافقند تا انگیزه کافی برای آنها ایجاد کنند و از سوی دیگر با تشویق اشخاص ثالث لایه های زیر زمینی و ناشناخته فراریان مالیاتی نیز شناسایی می شود که  این کار منجر به احقاق حقوق تضییع شده مالیاتی دولت و وصول مالیات از انها می شود.

مخالفان طرح سوت زنی مالیاتی به دلیل این که این کار باعث تشویق مردم به زیر اب زنی و لو دادن افراد می شود که با شئون اخلاقی و اجتماعی در جامعه سازگار نیست.

سامانه 1562:

سازمان امور مالیاتی با راه اندازی سامانه ای به نام 1526 به منظور تکریم مؤدیان مالیاتی راه اندازی شد. اشخاص می توانند با شماره گیری این سامانه موضوعات گزارش شده خود را به صورت شبانه روزی گزارش دهند. در این سامانه تلفنی امکان گزارش دادن فراریان مالیاتی وجود دارد.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله قانون 148 مالیات مستقیم دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها