برگ قطعی مالیات چیست

حتی اگر شرکت و کسب کار کوچکی داری باز هم بد نیست راجع به مناسبات مالیاتی و دارایی اطلاعاتی داشته باشید، مخصوصاً اگر بدانید عملکرد مدیر یک شرکت بدون توجه به بایدها و نبایدهای مالیاتی در برخی موارد جرم محسوب می شود و صاحبان کسب و کار به عنوان متخلف تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در این مقاله با یکی از اساسی ترین و اصلی ترین مفاهیم مالیاتی، یعنی برگ قطعی مالیات، انواع برگ قطعی مالیاتی، چگونگی اعتراض به آن و غیره آشنا می شوید.

خدمات مالیاتی

برگ قطعی مالیات چیست:

قبل از تعریف برگ قطعی مالیات، بهتر است بدانید مالیاتی که برای یک واحد اقتصادی وضع می شود در مرحله اول غیر قطعی و بدوی است. برای همین مالیات دهنده در این مرحله حق دارد به طور کامل از جزئیات آن آگاهی داشته باشد. چگونگی محاسبه مالیات تعلق گرفته به مودی، اسامی و مشخصات و منصب افرادی که مالیات مودی را بررسی کرده اند جزو اطلاعاتی است که مودی حق دارد از آن باخبر باشد.

مالیاتی که برای مودی تعیین می شود براساس اظهارنامه مالیاتی است که مودی تنظیم نموده و تحویل سازمان امور مالیاتی می دهد. همین اظهارنامه است که مبنای تعیین مالیات مودی به شمار می رود، البته در صورتی که با واقعیت مغایرت نداشته باشد و منطبق با دفاتر و اسناد ارائه شده باشد.

مالیات مشخص شده برای مودی در قالب برگ تشخیص مالیات به او تسلیم می شود. از زمان ابلاغ برگ تشخیص، مودی 30 روز زمان دارد که به عدد مالیات وضع شده، فرآیند محاسبه مالیات و بازبینی محاسبات اعتراض کند. در این زمان هنوز میزان مالیات تعلق گرفته به مودی قطعی نیست و در صورت اعتراض مودی، قابل بررسی است. پس از رسیدگی به اعتراض مودی در هیات حل اختلاف مالیات بدوی و سایر مراجع و پذیرش رای صادره از سوی مودی، رای هر کدام از هیات ها قطعی بوده و با ابلاغ برگ تشخیص مالیات رقم مالیات قطعی برای مودی صادر می شود.

با پذیرش برگ تشخیص مالیات، واحد خدمات مالیاتی اقدام به صدور برگ قطعی مالیات برای مودی می­کند. در صورتی که مودی در زمان مقرر به برگ قطعی مالیات واکنش داده و مبلغ مالیات را پرداخت کند از 40 درصد معافیت جرایم برخوردار میشود.

از سوی دیگر سرپیچی و عدم پرداخت مالیات تعیین شده در برگ قطعی مالیات، جرایم سنگینی برای مودی به دنبال خواهد داشت از جمله بلوکه کردن حساب ها و ممنوع الخروج کردن مودی که از جمله این جرایم است.

برگ تشخیص مالیات

سه شرط تبدیل برگ تشخیص مالیات به برگ قطعی مالیات:

مطابق ماده 239 قانون مالیات مستقیم، تحت شرایطی برگ تشخیص مالیات به برگ قطعی تبدیل می شود.

  1. با اعلام کتبی مودی ظرف سی روز پس از تاریخ ابلاغ، مبنی بر قبول مالیات برگ تشخیص
  2. پرداخت مالیات مطابق برگ تشخیص
  3. عدم اعتراض کتبی مودی به برگ تشخیص مالیات
  4. عدم مراجعه مودی به سازمان امور مالیاتی

مشاوره مالیات

تفاوت برگ تشخیص و برگ قطعی مالیات:

  • برگ تشخیص مالیات زمانی برای مودی صادر می شود که توانایی پرداخت مالیات را داشته باشد.
  • اگر مودی تا سی روز پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات آن را پرداخت نماید از 80 درصد بخشودگی جرایم برخوردار می شود.
  • در صورت اعتراض نیز مودی تا 30 روز زمان دارد که به برگ تشخیص اعتراض نماید.
  • در صورت عدم پرداخت مالیات تعلق گرفته در برگ قطعی مالیات، دایره وصول می تواند از ابزارهای قانونی برای وصول مالیات استفاده کند و در صورت پرداخت به موقع توسط مود،ی از 40 درصد تخفیف بخشودگی برخوردار می شود.
انواع برگ مالیات قطعی

انواع برگ مالیات قطعی:

برگ قطعی مالیات انواع مختلفی دارد که در ادامه به شرح و توشیح هر کدام می پردازیم.

  1. برگ مالیات قطعی عملکرد
  2. برگ قطعی مالیات بر ارزش افزوده
  3. برگ قطعی مالیات حقوق
  4. برگ قطعی مالیات تکلیفی
  5. برگ قطعی مالیات سه در هزار

خدمات مالیات بر ارث

برگ مالیات قطعی عملکرد:

در صورت قبول و تمکین مالیات ثبت شده در برگ تشخیص و پرداخت آن توسط مودی و عدم اعتراض بعد از سی روز برگ تشخیص مالیات عملکرد، تبدیل به برگ قطعی می شود. البته در صورت اعتراض، پس از رسیدگی و حل اختلافات تا 30 روز پس از صدور رای هیات حل اختلاف و پرداخت مالیات مقرر شده برای مودی برگ قطعی مالیات صادر خواهد شد.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به پرداخت مالیات قطعی عملکرد، اگر در سه سال متوالی ترازنامه و حساب سود و زیان و دفاتر و مدارک مربوطه را همراه با اظهارنامه مالیاتی تحویل سازمان امور مالیاتی دهند و بدون مراجعه به هیات حل اختلاف مالیات خود را پرداخت کرده باشند، 5 درصد از اصل مالیات سه سال مذکور را به عنوان جایزه خوش حسابی از محل وصولی های سال جاری یا در حساب سنوات سال بعد برایشان منظور می شود.

برگ قطعی مالیات بر ارزش افزوده

برگ قطعی مالیات بر ارزش افزوده:

در صورت دریافت برگ تشخیص مالیات ارزش افزوده، مودی می تواند تا 30 روز یا به آن اعتراض نموده یا در صورت پذیرش آن را پرداخت کند. اگر مودی بدون اعتراض مالیات را پرداخت کند که برگ تشخیص مالیات بر ارزش افزوده، تبدیل به برگ قطعی مالیات ارزش افزوده می شود.

در صورتی که مودی به برگ تشخیص معترض باشد، می تواند تا 30 روز پس از ابلاغ برگ تشخیص، اعتراض کتبی خود را به اداره امور مالیاتی اعلام نماید و در جلسات مشخص شده از سوی هیات حل اختلاف بدوی مالیاتی شرکت کند و پس از گذشت 20 روز از صدور رای هیات حل اختلاف و در صورت عدم اعتراض دوباره مودی به آن پرونده قطعی شده و جهت صدور برگ قطعی مالیات بر ارزش افزوده به واحد مالیاتی مربوطه ارجاع داده می شود.

پس از رفع اختلافات، برگ قطعی مالیات بر ارزش افزوده برای مودی صادر شده و مودی نیز موظف است مبلغ اعلام شده را پرداخت نماید.

مشاوره مالیاتی تلفنی

برگ قطعی مالیات حقوق:

درآمدی که شخص حقیقی در قبال نیروی کار خود به صورت نقدی یا غیر نقد دریافت می کند و برای آن نیز بیمه تامین اجتماعی لحاظ شده باشد، مشمول مالیات بر حقوق است. مالیات حقوق در هر سال متفاوت از سال دیگر است و طبق بخشنامه هایی به کارفرمایان و بنگاه های اقتصادی اعلام می شود و از آنجا که این نوع مالیات جزو مالیات تکلیفی است، شناسایی و پرداخت آن به عهده کارفرمایان است که موظف هستند مالیات تعلق گرفته در برگ قطعی مالیات حقوق را از حقوق و مزایای کارکنان خود کسر کرده و به حساب وزارت اقتصاد و دارایی واریز کنند. خوب است بدانید مالیات حقوق سالانه بوده و ماهانه به صورت علی الحساب پرداخت می شود.

برگ قطعی مالیات حقوق

برگ قطعی مالیات تکلیفی:

مالیات تکلیفی نوعی مالیات بر درآمد افراد جامعه است که وظیفه محاسبه و پرداخت آن به عهده پرداخت کنندگان وجوه یا همان کارفرمایان است که باید از حقوق کارگران کم کرده و به اداره مالیات تحویل دهند. برگ قطعی مالیات تکلیفی، همان برگه ای است که توسط مودی تایید شده و مودی را موظف به پرداخت انواع مختلف مالیات قطعی می کند.

مدیرانی که مسئول پرداخت همه انواع مالیات درج شده در برگ مالیات قطعی تکلیفی هستند، می دانند که در صورت تخلف در پرداخت، علاوه بر مسئولیت تضامنی که مودی در پرداخت مالیات دارد مشمول جریمه 20 درصد مالیات پرداخت نشده نیز خواهد شد.

اگر مدیر شرکت غیر دولتی از پرداخت مالیات تکلیفی ثبت شده در برگ قطعی مالیات تکلیفی سرباز زند علاوه بر مسئولیت تضامنی نسبت به پرداخت مالیات و جرایم تعلق گرفته به آن به حبس تادیبی از سه ماه تا دو سال محکوم می شود.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

برگ قطعی مالیات سه در هزار:

سه در هزارم درآمد مشمول مالیات درج شده در برگ تشخیص مالیات یا در برگ قطعی مالیات، سهمی است که برای اتاق بازرگانی در نظر گرفته می شود و به منظور تمدید کارت بازرگانی از مبلغ ثبت شده در برگه درآمد که مشمول مالیات می شود، مقدار سه هزارم آن سهم اتاق بازرگانی می شود که باید توسط مودی محاسبه و پرداخت شود.

تنها در صورتی مودی از پرداخت این رقم معاف می شود که در دوره مالی مربوطه فعالیت تجاری نداشته باشد و حوزه مالیاتی مربوطه هم عدم فعالیت مودی را تایید کند. ملاک محاسبه، سه در هزارم درآمد مشمول مالیات مودی است. خوب است بدانید محاسبه مبلغ سه در هزار، جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی نیست و هنگام ارائه اظهارنامه مالیاتی تحت عنوان ماخذ درآمد مشمول مالیات محاسبه می شود و ممکن است پس از محاسبه این مبلغ که تابع درآمد مشمول مالیات است کمتر یا بیشتر شود.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله قوانین مالیاتی در حسابداری دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

نمایش دیدگاه ها

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها