استعلام بدهی مالیاتی

برای استعلام بدهی مالیاتی، لازم است که اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای پرونده الکترونیک باشد. پرونده الکترونیک جهت اطلاع از وضعیت بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی است. بنابراین اشخاص حقیقی و حقوقی برای به جریان انداختن پرونده الکترونیک، باید به سازمان امور مالیاتی کشور و یا اداره کل ثبت شرکت­ها مراجعه کنند. پس از مراجعه به این سازمان ها و ثبت نام در سامانه ثبت الکترونیک، نام کاربری و کلمه عبور خود را دریافت خواهند کرد. با در دست داشتن نام کاربری و کلمه عبورمی­توانند وارد صفحه اطلاعات کاربری خود شوند. پس از ورود اشخاص حقیقی و حقوقی به این به این سامانه، هر گونه بدهی مالیاتی که داشته باشند مشخص خواهد شد. علاوه بر آن آنچه در این سامانه به شما نشان داده می­شود آدرس اداره کل مالیاتی مربوطه، جهت مراجعه حضوری است.

مشاوره مالیاتی

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه ملی:

همان طور که اشخاص حقیقی دارای مشخصات شناسنامه ای، مانند نام، نام خانوادگی، شماره ملی و … هستند، اشخاص یا شرکت های حقوقی که شامل شرکت ها و موسسات غیر تجاری می­شوند نیز باید مانند افراد حقوقی، مشخصات شناسایی داشته باشند. مشخصات شناسایی افراد حقوقی شامل نام، شماره ثبت و شناسه ملی است.

بهترین راه شناسایی افراد حقیقی علاوه بر مشخصات شناسنامه ای، شماره کد ملی آنها است. چون ممکن است اشخاص حقیقی، مشخصات مشترکی مانند نام، نام خانوادگی و حتی نام پدر مشترک داشته باشند، اما هرگز شماره ملی دو نفر مانند هم نیست.

اشخاص حقوقی نیز شرایطی شبیه افراد حقیقی دارند و ممکن است نام مشترکی داشته باشند اما هیچ دو شرکتی وجود ندارد که شناسه ملی یکسانی داشته باشد. بنابراین بهترین روش شناسایی شرکت های حقوقی، همین شناسه ملی آنها است. برای استعلام شناسه ملی شرکت ها باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کرد.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سامانه الکترونیکی خود که تحت کاداستر در اختیار مخاطبین قرار داده است، موارد زیر را استعلام کرده و در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

  • استعلام ممنوع الخروجی
  • پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیک ملک
  • طرح شکایت برای خدمات الکترونیک ثبتی
  • فرم تصدیق اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی
  • ثبت شرکت و موسسات تجاری

اطلاعات فوق جهت استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی مناسب و کافی است.

برای مطالعه مقاله بدهی مالیاتی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی:

هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای پرونده مالیاتی، اگر در زمان مقرر مالیات یا ارزش افزوده فعالیت های خود را پرداخت نکرده باشد، در لیست کسانی قرار می گیرد که مشمول بدهی مالیاتی هستند.

مشخصات شخص یا شرکت های دارای پرونده مالیاتی در اداره دارایی هر شهرستان ثبت و ضبط شده است که از طریق کد ملی یا دریافت شماره ثبت شرکت ها، قابل دریافت و محاسبه است.

مهم ترین دلیلی که شرکت های تجاری را وادار به استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی می­کند، ورود افراد جدید به شرکت است. قبل از ورود افراد جدید باید از عدم بدهی مالیاتی آنها اطمینان حاصل کرد تا از تبعات آن دور ماند. چون کسی که بدهی مالیاتی داشته باشد هنگام انجام فعالیت های بانکی به مشکل برخورد می­کند، برای مثال ممکن است حساب بانکی شخص بسته باشد یا حتی ممنوع الخروج باشند و سایر مشکلاتی که دامنگیر شخص و شرکت خواهد شد.

مالیات بر مستغلات

برای دوری از این مشکلات، بهتر است قبل از ورود اشخاص جدید الورود به شرکت یا موسسه تجاری از وضعیت مالیاتی آنها در اداره دارایی استعلام گرفت تا بعداً به مشکل برخورد نکنید.

این کار چندان سخت نیست و اگر مراحل آن را بدانید زمان زیادی از شما نمی­گیرد. برای این کار باید به اداره مالیات رجوع کرد. اداره مالیات به کسانی که می­خواهند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

گواهی عدم بدهی می دهد شرح مراحل کار این به گونه است:

  1. قدم اول این است که استعلام بانک را به واحد مالیاتی ارائه دهید.
  2. به دستور رئیس گروه مالیاتی در دفتر دبیرخانه تقاضا باید ثبت شود.
  3. بررسی این که شخص حقیقی یا حقوقی بدهی احتمالی نداشته باشد با ارسال استعلام به اداره وصول و مهر کردن استعلام
  4. ورود پرونده به چرخه مالیاتی و رسیدگی به آن
  5. در صورت داشتن بدهی مراجعه به بانک برای پرداخت بدهی
  6. صدور و امضا گواهی توسط واحد مالیاتی توسط رئیس گروه مالیاتی
  7. ثبت در دبیرخانه و اخذ گواهی شخص حقیقی با حقوقی

طبق قوانین، تسهیلات بانکی فقط به اشخاص حقیقی یا حقوقی پرداخت می شود که اولاً گواهی پرداخت یا در مراحل پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده، باشند.

دوماً دارای گواهی از اداره مالیات باشد تا نسخه ای از آن را به بانک ها و موسسات مالی تسلیم کنند

حداکثر زمان این استعلام 48 ساعت زمان می برد.

انجام کارهای فوق و تصفیه بدهی مالیاتی در صورت داشتن بدهی، در واقع نوعی استعلام بدهی مالیاتی است.

جهت برخورداری از مشاوره مالیات می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها