مالیات ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال رویداد اقتصادی بازار امروز است. اگر به دنبال استخراج ارز دیجیتال و دریافت مجوز ماینینگ هستید، باید با مالیات ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید. ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارد که در این مقاله به تفاوت­های آن و مالیات ارزهای دیجیتال می­پردازیم. با ما همراه باشید.

ارز دیجبتال چیست:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) نوع خاصی از پول دیجیتال است که به صورت رمزگذاری است. ویژگی خاص ارز دیجیتال این است که غیر متمرکز بوده یعنی از سوی هیچ نهاد یا سازمانی کنترل نمی­شود. به دلیل غیر متمرکز بودن ريال شفافیت و تغییر ناپذیر بودن در ارزهای دیجیتال از بلاکچین استفاده می­شود.

خدمات مالیاتی

ارز دیجیتال چگونه منتقل می­شود:

ارزهای بانکی در فرایند نقل و انتقال از خدمات بانک­ ها و واسطه ­ها استفاده نمی­کند. برای ارسال ارز دیجیتال نیازی به افتتاح حساب بانکی ندارید. رمز و رازهای استفاده شده در سیستم ارز دیجیتال در حکم ریال و دلار است که با ساز و کارهای مختلف ایجاد و توزیع شده­اند.

ارزهای دیجیتال با فناوری دفتر کل توزیع شده، ساخته می­شود که محصول مهم آن بلاک چین است. بلاکچین شبکه وسیعی است که ارزهای دیجیتال در بستر آن قابل تبادل ونقل و انتقال است. با بلاک چین قابلیت مشاهده تمام تراکنش ها برای افراد درون شبکه و خارج از شبکه از نقاط مختلف دنیا وجود دارد. برای انجام تراکنش ­های ارز دیجیتالی نیاز به کلید عمومی و خصوصی است که این کلیدها امنیت فعالیت ارز دیجیتال را بالا برده است.

انتقال ارز دیجیتال

ویژگی ­های بلاک چین چیست:

بلاکچین جدیدترین فناوری است که آینده را دچار تغییر و تحول شگرفی خواهد کرد. بلاک چین جایگزین بانک و سیستم ها دریافت و پرداخت در بانک است که کارهای لازم را با شفافیت و صد البته امنیت بالاتری انجام می دهد.

اعضای شبکه بلاک چین، می­توانند تبادلات مالی را بدون واسطه شخص سوم انجام دهند. بلاک چین یک سیستم غیر متمرکز است که اعضای شبکه به طور کامل به آن دسترسی دارند و قابل تخلف و تقلب هم نیست. لازم است بدانید در تراکنش­ های بلاک چین امکان برگشت وجه وجود ندارد.

در بلاک چین هویت افراد ناشناس است و تنها آدرس عمومی کیف پول و میزان موجودی آن قابل مشاهده است. سرعت و امنیت بالای انجام تراکنش ها و غیر قابل نفوذ بودن رمزو رازها، ویژگی دیگر ارزهای دیجیتال است.

مشاوره مالیات

تولید و استخراج ارزهای دیجیتال:

برای استخراج ارزهای دیجیتال، نیاز به کارشناسانی دارید که با روش­ های پیچیده و با استفاده از رایانه ­های مجهز ارز دیجیتال را تولید یا استخراج می­کنند. در مسیر استخراج پدیده­ای به نام هَش وجود دارد که هر بلوک اطلاعاتی را در شبکه بلاک چین به بلوک قبلی مرتبط ­کند.

برای استخراج ارز دیجیتال باید از بلاک چین استفاده کرد. برای این کار نیاز به رایانه­ های پیشرفته ای است که مصرف برق بالایی هم دارد. مصرف بالای برق برای ماینرهای یا همان استخراج کنندگان ارز دیجیتال هزینه زیادی بر اقتصاد کشور هم وارد می­کند.

انواع ارزهای دیجیتال

انواع ارزهای دیجیتال:

ارزهای دیجیتال تنوع زیاد، کارکرد و ویژگی­ های مشابه دارند. معروف­ترین ارز دیجیتال بیت کوین است.

  • بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که در اوایل سال 2018 شهرت زیادی پیدا کرد. بیت کوین با پشت سر گذاشتن موانع قانونی و رد کردن واسطه­ های بانکی در امورمالی تراکنش­ های مالی در سطح بین الملل را قابل دسترس کرده است.
  • ترون Tron، یک پلتفرم غیر متمرکز بلاک چین است که شبکه جهانی اشتراک گذاری مطالب رایگان در حوزه سرگرمی را بر عهده دارد. ارز دیجیتال رسمی ترون، ترونیکس است.
  • ریپل Ripple، پلتفرمی متن باز است که تراکنش­ های سریع و ارزان را طراحی می­کند. ریپل برخلاف ترون از بلاک چین استفاده نمی­کند و به جای آن مکانیزم اجماع گروهی از سرورها برای تأیید معاملات است.
  • اتریوم Ethereum، یکی از جدیدترین انواع ارز دیجیتال است که با هدف هوشمند کردن و ایجاد فضایی برای انجام برنامه­ های غیر متمرکز و خودکار ایجاد شد. این ارز دیجیتال در سال 2015 ایجاد شد.
  • لایت کوین Litecion، قدیمی­ترین ارز دیجیتال است که در سال 2011 راه اندازی شد. با استفاده از این سیستم، زمان 10 دقیقه­ای برای تأیید هر بلاک به 2.5 دقیقه کاهش پیدا کرد.
  • استلار Stellar، یک شبکه همتا به همتا است که غیرمتمرکز نیز هست. برای استفاده از این نوع ارز نیاز به بلاکچین دارید. در شبکه استلار هیچ نهاد و مرکزی برای تصمیم­گیری وجود ندارد.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بیت کوین در ایران و خارج از ایران:

تا قبل از سال 2017 میلادی ارز دیجیتال در بسیاری از کشورها مشروعیت نداشت و مشمول قوانین مالیاتی هم نبود. اما با پیشرفت وگسترش ارز دیجیتال ماینینگ و مبادلات ارزی به عنوان رویداد مالیاتی مشمول قوانین مالیاتی شناخته شد. در ایران نیز بیت کویین به عنوان یک رویداد مالی مشروع محسوب شده و مزارع ماینینگ به عنوان یک واحد صنعتی شناخته می‌شوند.

با این اوصاف کسی که مشغول عملیات ماینینگ است، مانند واحدهای اقتصادی که در بازار مشغول فعالیت اقتصادی هستند باید مالیات پرداخت کند. چون کسانی که به استخراح بیت کوین اشتغال دارند، رمز ارز خود را یا در سایت­ های خارجی یا در صرافی­ های بیت کویین خرج کرده و به جای آن ارز خارجی دریافت می­کنند. دریافت کننده هر نوع ارزی از دلار و یورو گرفته تا سایر ارزها باید مالیات آن را پرداخت کند.

اگر بیت کوین در ایران فروخته شده و درآمد شما به جای ارز به ریال ایرانی دریافت شود؛ باز هم مشمول پرداخت مالیات هستید. اگر بیت کوین را در صرافی ارز رمزنگاری شده خریداری کنید، یا آن را به خاطر کسب سود ب­فروشید باید مالیات سود به دست آمده را پرداخت کنید.

مالیات ارزهای دیجیتال

مالیات ارزهای دیجیتال:

یکی از چالش های اداره مالیات با استخراج کنندگان ارز دیجیتال، فرارهای مالیاتی و عدم پرداخت مالیات بردرآمد معامله گران رمز ارز است.

تریدرهای حرفه­ ای با پنهان کردن میزان واقعی درآمد و فعالیت اقتصادی خود در ارتباط با رمز ارزها از یزر بار پرداخت مالیات شانه خالی کرده و تنها تریدرهای تازه کار هستند که مشمول پرداخت می­شوند. ورود حجم بالای نقدینگی به بازار، پیامدهای منفی برای اقتصاد به بار میآورد. عدم پرداخت مالیات نیز چالش جدید از سوی این گروه از افراد جامعه است.

حقوق و دستمزدی که از ارزهای رمز پایه به عنوان درآمد دریافت می­کنید، مشمول پرداخت مالیات است. برای محاسبه ارزش ارز رمزگذاری شده باید قیمت آن را در روز پرداخت حقوق مورد محاسبه قرار داد.

به عبارت بهتر استخراج هر ارز رمزگذاری شده یک رویداد مشمول مالیات است. همان طور که گفته شد مبنای محاسبه ارزش منصفانه بازار قیمت آن در زمان استخراج است. لازم است بدانید برای محاسبه مالیات استخراج ارز دیجیتال می­توانید هزینه تجهیزات و منابع مصرفی را از کل مبلغ کسر کنید. البته ماهیت این مبلغ کسر شده با توجه به هدف شما تفاوت دارد. اگر جزو مشاغل معدنی هستید می­توانید از کسر مبلغ مالیات استفاده کنید. کسانی که ارز دیجیتال را برای کسب درآمد و منافع شخصی استخراج می­کنند اجازه استفاده از کسر منابع و تجهیزات را ندارند.

مالیات شرکت ها

مالیات تبدیل ارز رمزنگاری شده به ارز دیگر:

هنگام تبدیل ارز رمزنگاری شده به یک ارز دیگر مانند تبدیل بیت کوین به اتر، باید به عنوان انتقال مشابه مالیات بر درآمد آن را به وسیله کد درآمد داخلی، طبقه بندی کنید.

مزیتی که می­توانید در این مرحله از آن استفاده کنید استفاده از تعویق در معامله یا درآمد است.

استخراج رمزارزها

مراکز استخراج رمزارزها:

دولت در ابتدا استخراج ارز دیجیتال را به خاطرسوءاستفاده از برق خانگی و صنعتی ممنوع کرد ولی در سال 1398 آیین نامه اجرایی استخراج قرآروده­های پردازشی رمز گذاری شده آزاد و قانونی شد.

برای شروع کار باید از وزارت صنعت و معدن مجوز بگیریدو قانون محاسبه هزینه برق معادل نرخ متوسط برق صادراتی است.

براساس بند 2 تبصره 2 استقرار واحدهای استخراج ارز دیجیتال (ماینینگ) در محدوده 120 کیلومتری شهر تهران، 50 کیلومتری اصفهان و 30 کیلومتری سایر شهرها در استان­های دیگر نباشد.

براساس تبصره همین بند، اگر واحدهای ماینینگ نحصول خود را صادر نموده و ارز به دست آمده ناشی از آن را به چرخه اقتصاد کشور برگردانند مشمول معافیت مالیاتی با نرخ صفر می­شوند.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله مشاوره مالیاتی در کرج دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها