قوانین مالیاتی خرید اعتباری

شاید شما هم به این مشکل برخورد کرده اید که درست زمانی که موقعیت خرید خوبی برایتان پیش آمده را به خاطر عدم تامین مقدار کمی پول یا پشتوانه پولی موقعیت طلایی را از دست داده باشید. کارت اعتباری راه حلی برای رهایی از این مشکل است. آنچه در این مطلب به آن می پردازیم قوانین مالیاتی خرید اعتباری است. لطفاً تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

خدمات مالیاتی

آشنایی با کارت اعتباری:

کارت اعتباری در واقع نوعی کارت بانکی ولی از نوع اعتباری آن است. به عبارت دیگر کارت اعتباری برای دارنده و صاحب کارت ایجاد اعتبار می­کند تا او بتواند به اندازه سقف اعتبار کارت، بهای کالا و خدمات مورد نیاز خود از طریق پایانه های فروشگاهی POS یا درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) پرداخت کند.

شاید برخی به غلط تصور کنند کارت اعتباری همان کارت های عابر بانک است، ولی لازم است بدانید کارت اعتباری برخلاف کارت های بانکی ابزاری برای برداشت پول نقد و موجودی سپرده نیست. کارت اعتباری ابزاری است برای استفاده از اعتبار دارنده کارت که در دوره ای مشخص از سوی مؤسسه یا بانک مورد نظر برای مشتریانش صادر می شود

کارت های اعتباری قرار است جایگزین وام های دریافتی توسط بانک های شوند. این کارت برای همه اقشار جامعه قابل صدور است و محدودیتی هم برای صدور ندارد.

آشنایی با کارت اعتباری

چگونه صاحب کارت اعتباری شویم:

برای داشتن کارت اعتباری فقط کافی است گه شخص پرونده اعتباری نزد بانک صادر کننده داشته باشد و از سوی دیگر مراحل اجرایی فرایند صدور کارت را انجام داده باشد تا به صورت آنی در تمام شعب بانک صادر کننده کارت اعتباری برایش صادر شود. دارنده کارت اعتباری می تواتند با استفاده از اعتبار کارت خرید کالا و خدمات خود را انجام دهد.

ویژگی های ظاهری کارت اعتباری چیست:

همه ما کمابیش کارت اعتباری داریم یا حداقل آن را دیده ایم. کارت اعتباری کارتی مغناطیسی است که اطلاعاتی روی آن ثبت شده است. پشت کارت اعتباری نوار مغناطیسی سیاه رنگی است که اطلاعات کارت نیز در آن درج شده است.

مشاوره مالیات

هدف از صدور کارت اعتباری:

کارت اعتباری با هدف توسعه، رشد و پیشرفت کسب و کارها خرد برای مشتریان صادر می شود که با استفاده از اعتبار خود خریدهایشان را انجام دهند.

با استفاده از کارت اعتباری سرعت انجام معاملات بیشتر شده و روند انجام کارها سرعت بالاتری پیدا می کند. راهکاری مدرن و آسان برای تأمین نیاز مالی مشتریان است به جای ارائه تهسیلات خرد است.

از آنجا که کارت اعتباری در شبکه گسترده فروشگاهی اعتبار داشته و قابل استفاده است با استفاده از کارت های اعتباری نقل و انتقلات پول در کشور کمتر می­شود.

بانک ها و مؤسسات مالی با ارائه کارت اعتباری به مشتریان قدرت خرید آنها را افزایش می دهند. امروزه دیگر کارت های اعتباری وسیله اصلی کسب و کار و مخصوصاً در حوزه تجارت الکترونیک شده اند.

مزیت کارت اعتباری

چهار مزیت کارت اعتباری:

  1. با استفاده از کارت اعتباری امکان تسویه الکترونیکی بدهی کارت وجود دارد.
  2. ضریب امنیت بالایی نسبت به سایر کارت های بانکی دارد.
  3. قابلیت شارژ به میزان اقساط پرداختی را نیز دارا است. (به این ویژگی اعتبار چرخشی یا گردان گفته می شود.)
  4. در خریدهای بالاتر از سقف تعیین شده کارت اعتباری قابلیت واریز وجه به کارت اعتباری سوی مشتری وجود دارد.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

موارد مصرف کارت اعتباری:

در ایران بیشتر بانک هایی که مردم با آنها سرو کار زیادی دارند کارت اعتباری صادر نمی کنند. در حال حاضر کارت های بانکی ایران فقط برای استفاده از از باجه های خودپرداز کاربرد دارند.

دارنده کارت اعتباری می تواند بدون خروج از منزل همان طور که در منزل نشسته است خرید اینترنتی کند، بلیط هواپیما یا قطار بخرد، خودرو کرایه کند و سایر کارهای مورد نظرش را انجام دهد.

مبلغ کارت های اعتباری صادر شده:

کارت های اعتباری با توجه به میزان اعتبار و پشتوانه مالی که فرد نزد بانک دارد با مبالغ مختلفی صادر می شوند.

  1. کارت اعتباری طلایی تا سقف خرید 50 میلیون تومان (50,000,000)
  2. کارت اعتباری تقره ای که سقف خرید برای آن تا میزان 30 میلیون تومان (30,000,000) تعریف شده است.
  3. کارت اعتباری برنزی که تا سقف 10 میلیون (10,000,000) تومان اعتبار خرید کالا و خدمات دارد.
نرخ سود کارت های اعتباری

نرخ سود کارت های اعتباری:

معمولاً زمان اعتبار کارت های اعتباری یک ساله است و در صورتی که بانک صادر کننده موافقت خود را اعلام کند با حسب تغییرات محیطی و شرایط روز قابل تمدید نیز هست. کارت های اعتباری فقط در داخل کشور قابل استفاده هستند.

سود تسهیلات هر کارت صادر شده بر اساس نرخ سود عقود غیر مشارکتی، معادل 18 درصد است و 1 درصد نیز به عنوان آبونمان در نظر گرفته شده است. فرقی میان کارت اعتباری با نسیه دفعی و اقساطی نیست و زمان آن بر اساس زمان استفاده از کارت و بر مبنای دوره زمانی از تاریخ استفاده تا تاریخ سررسید قسط محاسبه می شود.

امروز خرید کنید و در آینده پرداخت کنید:

هدف از ارائه کارت اعتباری افزایش قدرت خرید مشتریان است. دارنده کارت اعتباری می­تواند با پشتوانه و اعتباری که نزد مؤسسه یا بانک صادر کننده کارت دارد، امروز خرید کند و هزینه های خریدش را در آینده پرداخت کند.

دارنده کارت اعتباری می تواند با استفاده از این کارت در فروشگاه ها و مراکز اداری، پایانه فروش، وب سایت هایی که فروشگاه اینترنتی دارند و غیره خرید کالاها یا خدمات مورد نیاز خود را انجام دهد. در واقع بر اساس اعتباری که پشتوانه کارت است فرد می تواند بدون پرداخت پول نقد، کالای مورد نیاز خود را خریداری کرده و مبلغ آن توسط کارت پرداخت کند.

با استفاده از کارت اعتباری شرایط خرید و پرداخت ساده تر شده و خریدار حتی می تواند مبلغ کالای خریداری شده را به صورت اقساطی پرداخت نماید. مهم ترین نکته­ی خرید با کارت اعتباری این است که سپرده اصلی شما نزد بانک ثابت مانده و دست نخورده می ماند.

مالیات بر مستغلات

تسویه مطالبات کارت اعتباری:

تا زمانی که دارنده کارت اعتباری از آن استفاده نکند، هیچ گونه تعهدی در قبال کارت اعتباری صادر به بانک ندارد. پس از استفاده و خرید با کارت اعتباری است که تعهدات و تسویه دارنده آن آغاز می­شود.

برای تسویه مبلغ کارت اعتباری یه چند روش می توان عمل کرد.

  • روش اول: تسویه مطالبات بانک به صورت نقدی و در بازه زمانی 37 روزه که از تاریخ صدور کارت صورت می­گیرد. البته زمان بازپرداخت تسهیلات به صورت دفعی به درخواست مشتری تا 12 ماه نیز قابل افزایش است.
  • روش دوم: تسویه مطالبات به وسیله اعطای تسهیلات در قالب عقد مرابحه به دارنده کارت است. حداکثر زمان بازپرداخت آن 36 ماه است. هر چند زمان اعتبار کارت، تاریخ درج شده و همزمان با تاریخ انقضای آن است ولی دوره بازپرداخت مطالبات و تسهیلات تا پایان یافتن زمان اعتبار کارت می تواند ادامه داشته باشد.
پرداحت با کارت اعتباری

ویژگی گردان کارت اعتباری:

کارت اعتباری امتیاز بزرگی دارد که به آن ویژگی گردان گفته می­شود. ویژگی گردان یعنی در صورت پرداخت بدهی مربوط به هر دوره، مبلغی که صرف پرداخت اصل بدهی شده است، مجدداً به اعتبار کارت برگردانده می شود.

برای آگاهی از اعتبار کارت، دریافت صورت حساب، مانده اعتبار و یا تسویه بدهی کارت های اعتباری، دارنده کارت می تواند از طریق درگاه های اینترنتی و یا شعب بانک مراجعه کرده و نیازهایش را برآورده کند.

انواع کارت های اعتباری:

کارت های اعتباری صادره به دو دسته تقسیم می شوند:

1- کارت اعتباری با نسیه دفعی با سررسید حداکثر 12 ماه پس از پایان دوران تنفس

2- نسیه اقساطی با حداکثر 36 ماه پس از پایان دوران تنفس

انواع کارت های اعتباری

شرایط لازم برای دریافت کارت اعتباری:

  • اولین شرط برای داشتن کارت اعتباری شرط سنی است. دارنده کارت اعتباری باید حداقل 18 سال تمام داشته باشد.
  • لازم است که دارنده کارت اعتباری حساب قرض الحسنه، پس انداز یا سرمایه گذاری کوتاه مدت نزد یکی از شعب بانک را داشته باشد.
  • دارنده کارت اعتباری نباید هیچ گونه سابقه چک برگشتی در شبکه بانکی کشور داشته باشد.
  • عدم وجود بدهی غیرجاری در شبکه بانکی کشور نیز یکی از شرایط برای صدور کارت اعتباری است.

قوانین مالیاتی خرید با کارت اعتباری:

تعارضات زیادی در این باره وجود دارد. برخی معتقدند هر خرید و فروشی که توسط دستگاه های (POS) انجام شود مشمول پرداخت مالیات است. به گفته برخی نیز که به اصل 51 قانون اساسی پرداخت وجه کالا با استفاده از دستگاه پوز مشمول هیچ گونه مالیاتی نخواهد بود. تنها چیزی که برای مالیات دستگاه پوز صحت دارد، معافیت های مالیاتی، بخشودگی و تخفیف های مالیاتی است.

هر چند شایعاتی مبنی بر پرداخت مالیات 9 درصدی ارزش افزوده هنگام استفاده از دستگاه کارت خوان وجود دارد ولی مدیر کل روابط عمومی سازمان امور مالیاتی با تکذیب این خبر تأکید کرد که پرداخت وجه از طریق کارت اعتباری یا کارت بانکی مشمول دریافت مالیات نخواهد بود.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله مالیات صادرات چقدر است دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاور مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها