ماده 100 قانون مالیات های مستقیم چیست

قوانین مالیاتی کشور ایران که از سوی سازمان مالیاتی اعمالی می­شود، شامل موارد زیر است.

  • مالیات مستقیم یا غیر مستقیمی که از مودیان مالیاتی باید دریافت شود.
  • تعیین سقف معافیت مالیاتی
  • نرخ مالیات برای سطوح مختلف درآمدی ثروت در جامعه
  • قوانین حاکم بر مالیات شرکت ها و اشخاص حقیقی

دانستن قوانین مالیاتی به مودیان کمک می کند که چگونه مالیات خود را محاسبه نموده و با ارائه اظهارنامه مالیاتی آن را پرداخت نمایند.

بخشنامه های مالیاتی:

بخشنامه های مالیاتی بر اساس شرایط جدید اقتصادی صادر می­شوند. این بخشنامه ها درباره قوانین مالیاتی هستند که به صورت مکتوب ارائه می­شود. بخشنامه ها عموماً توسط مقامات اداری به زیردستان ارائه می شود و موضوع شان درباره تطبیق قوانین با آیین نامه های مالیاتی است به اضافهی اضافی که نیاز است که ارائه دهند. بخشنامه ها درواقع توضیحات تکمیلی درباره انطباق قانون های مالیاتی با آیین نامه ها مالیاتی است.

آیین نامه مالیاتی

آیین نامه مالیاتی:

آیین نامه­ ها مقررات مالیاتی هستند که توسط مراجع بالا مانند وزیر یا شهردار ابلاغ می شوند. آیین نامه ها برای تسهیل اجرا یا تشریح یک قانون خاص از مجموعه قوانین مالیاتی صادر می­شوند. حتی گاهی دیده شده آیین نامه ابلاغ می­شود که هیچ قانونی درباره آن ثبت نشده است. آیین نامه ها به سه دسته تقسیم می شوند:

  • آیین نامه مالیاتی اجرایی
  • آیین نامه مالیاتی تفویضی
  • آیین نامه مالیاتی مستقل

مشاوره مالیاتی

قوانین مالیاتی چیست:

مالیات در ایران به دو گروه تقسیم می شود:

  1. مالیات مستقیم، در صورتی که مودی مالیاتی یک نفر باشد شامل مالیات مستقیم می شود.
  2. مالیات غیر مستقیم، زمانی است که مودی مالیاتی از یک نفر بیشتر باشد مانند فعالین اقتصادی و شهروندان مختلف که باید آن را چند مرحله پرداخت نمایند. در صورت عدم پرداخت مالیات شخص یا اشخاص مشمول فرار مالیاتی می­شوند.

ماده 100 قانون مالیات مستقیم:

ماده 100 قانون مالیات مستقیم، برای مودیانی است که موضوع قانون مالیات مستقیم هستند. این مودیان باید اظهار نامه مالیاتی مربوط به فعالیت شغلی خود، اعم از فروش کالا یا ارائه خدمات را در سال مالیاتی مورد نظر و برای هر واحد شغلی و در هر محل به صورت جداگانه به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند. این اظهارنامه باید تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل اشتغال ارائه شده و مالیات تعلق گرفته در ماده 131 قانون مالیات مستقیم پرداخت شود.

تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم

تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم چیست:

به تازگی در قانون مالیات مستقیم ماده 100 تبصره جدیدی اضافه شده است. که سازمان امور مالیاتی مشاغلی را که درآمد و فروش سالانه شان کمتر از 30 برابر معافیت ماده 84 قانون مالیات مستقیم باشد از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف می کند.

تبصره 100 برای کسانی است که خودشان می دانند که یا معاف از مالیات هستند، یا درآمد آنچنانی ندارند. در این صورت به مبلغ مالیات سال قبل خود هشت درصد اضافه کرده و آن را به دارایی پرداخت می کنند و به این ترتیب پرونده مالیات سال جاری خود را قطعی می نمایند. زمانی که مودی زیر یک سال مالی مشغول فعالیت باشد، مالیاتش نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می­شود.

سقف معافیت مالیاتی برای سال 1398 طبق بخشنامه ماده 100 قانون مالیات مستقیم، معادل سی برابر معافیت ماده 84 قانون مالیات مستقیم می باشد.

مالیات مستقیم ماده 84 قانون مالیات مستقیم برای سال 98 مبلغی معادل 33,000,000 تومان است که سی برابر آن 990,000,000 تومان می شود.

مالیات بر مستغلات

افرادی که مشمول استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم هستند :

  • صاحبان مشاغل گروه دوم و سوم مشمول استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم هستند. اگر مجموع فروش کالا و خدمات این گروه در سال 1398 همان طور که گفته شد سی برابر معافیت موضوع 84 قانون مالیات مستقیم باشد(حداکثر 990,000,000) این گروه از مودیان اگر تا تاریخ 1399/5/31 فرم های مربوطه را تکمیل و ارسال نمایند از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.
  • صاحبان مشاغلی که مجوز فعالیت شان بر اساس موضوع فعالیت و یا استقرار محل فعالیت، در سال 1397 معافیت مالیاتی یا نرخ مالیاتی صفر داشته اند. اگر در سال 1398 هم ضوابط اظهارنامه مالیاتی انها در زمان مشخص نیز نرخ صفر درصد داشته باشد نیز در این گروه قرار می گیرند. ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی در زمان مشخص شده معافیت آنها را کنسل نمی کند.
مشمول تبصره ماده 100 قانون مالیات

کسانی که مشمول تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم نمی شوند:

اگر مودیان یکی از شرایط زیررا داشته باشند مشمول تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم نمی شوند.

  • اظهارنامه مالیاتی سال 1398 را در زمان مشخص شده ارائه نداده باشند.
  • پس از ارائه اظهارنامه فرم درخواست استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم را تکمیل نکرده باشند.
  • فرم درخواست استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم را در زمان معین شده از سوی سازمان امور مالیاتی ارائه ندهند.
  • متقاضی استفاده از معافیت مواد 137، 165 و 172 قانون مالیات مستقیم برای عملکرد سال 1398 باشند.

مالیات بر ارزش افزوده

چگونه از مزایای تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم استفاده کنیم:

صاحبان مشاغلی که مشمول ماده 100 قانون مالیات مستقیم هستند باید با مراجعه به سامانه tax.gov.ir فرم های مربوطه را تکمیل کنند.

با ورود به سامانه مودیان دیگر نیازی به تکمیل اظهارنامه عملکرد برای سال 98 را نخواهند داشت و با تکمیل کردن فرم می توانند از تبصره ماده 100 استفاده نمایند.

نکات مهم برای استفاده از تبصره ماده 100:

  • اگر مشاغلی با توجه به فعالیت شان سود دهی دارند و درخواست مالیات بیش از مبالغی که در جداول ذکر شده را داشته باشند، مبالغ ذکر شده در جدول، منعی برای پرداخت مالیات بیشتر از سقف مجاز اعلام شده نیست.
  • مشاغلی که امکان پرداخت مالیات تا 31/5/ 1399 را به صورت یکجا ندارند می توانند مالیات قطعی که از سوی سازمان برایشان تعیین شده را به صورت اقساط 5 ماهه و به صورت مساوی تا حداکثر 5 ماه پرداخت نمایند. در صورت عدم پرداخت مالیات یا قسط ها در زمان سررسید، مشمول جرایم مالی 190 قانون مالیات مستقیم می شوند.

موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله آیین نامه اجرایی ماده 134 قانون مالیات های مستقیم دعوت می نماید.

جهت برخورداری از خدمات مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها