سیاست تقسیم سود

منظور از سیاست تقسیم سود، پرداخت بخشی از درآمد شرکت یا سازمان به صورت نقد به سهامداران است. این روش از قدیمی‌ترین شیوه های انتقال بازدهی سود شرکت به سهامداران است. برای آشنایی با سیاست تقسیم سود، چگونگی اجرا و روش های پرداخت ما را تا پایان همراهی کنید.

سیاست تقسیم سود چیست:

طبق قانون تجارت، سود خالص شرکت از درآمد شرکت در همان سال پس از کسر هزینه‌ها، استهلاک و ذخیره ها به دست می آید. سیاست تقسیم سود، تقسیم سود نقدی آن بخش از عایدی شرکت است که به سهامداران به صورت نقدی پرداخت می‌شود. تقسیم سود شرکت اهمیت زیادی دارد چون علاوه بر آنکه یک وظیفه قانونی و تعهدی به سهامداران است، تأثیر مستقیم بر سرمایه گذاری های آینده شرکت دارد.

به عبارت دیگر سهامداران همیشه به امید تقسیم سود در شرکت سرمایه گذاری می کنند. برای همین مدیران باید با هدف بیشتر کردن سرمایه های شرکت، فرصت‌های مختلف سودآوری را فراهم نمایند. با توجه به موارد ذکر شده تصمیمات تقسیم سود که از سوی مدیران شرکت اتخاذ می‌شود بسیار اساسی و مهم است.

خدمات مالیاتی

راه های افزایش سود سهامداران:

افزایش سود سهامداران از دو طریق زیر امکان پذیر می باشد.

1) افزایش قیمت سهام خریداری شده:

یکی از راه های کسب ثروت از محل افزایش قیمت سهام خریداری شده است. به این روش که کسب عایدی سرمایه نیز گفته می شود، کسی که سهام شرکت را به مبلغ مشخصی خریده پس از گذشت زمان و افزایش قیمت آن سهام را به مبلغی بیشتر از آنچه خریده را به فروش برساند.

2) افزایش سود سهام خریداری شده توسط شرکت:

در این روش خریداری نقشی نداشته و سیاست‌هایی که مدیران شرکت در بورس و فرابورس انجام می‌دهند برایشان سودی به دنبال آورده که آن را میان سهامداران تقسیم می‌کنند.

صورتهای مالی

تأثیر صورت های مالی شرکت بر سیاست تقسیم سود:

از آنجا که نتیجه عملکرد شرکت در صورت‌های مالی بیانگر وضعیت شرکت مبنی بر سوددهی یا زیان دهی است؛ بنابراین بررسی صورتهای مالی از نظر سهامداران اهمیت زیادی دارد.

  • حسابرسان مستقل موظف هستند صورت‌های مالی شرکت را حسابرسی کرده و نتیجه آن را منتشر نمایند تا سهامداران و مدیران از وضعیت شرکت مطلع شوند.
  • صورتهای مالی باید همراه با گزارش حسابرسی در اختیار سهامداران قرار بگیرد تا سهامداران بتوانند با بررسی صورت های مالی تصمیم به سرمایه گذاری بر روی شرکت کنند.
  • از سوی دیگر صورت های مالی نشان می دهد که شرکت چه مقدار سود دارد و از چه راهی آن را به دست آورده است.
افزایش سود سهامداران

سودهای قابل تقسیم شرکت کدامند:

مطابق ماده ۲۳۷ و ۲۳۸ قانون تجارت سود خالص شرکت، سودی است که از درآمد شرکت منهای هزینه استهلاک و ذخیره ها به دست آمده است.

اما منظور از سود قابل تقسیم، سودی است که اولاً زیان انباشته احتمالی سال های قبل از آن کسر شده باشد، دوماً اندوخته قانونی و اندوخته های اختیاری از آن کسر شود ودر نهایت باقیمانده سود قابل تقسیم است

سود انباشته، سود خالص شرکت پس از پرداخت سود به سهامدارن است.

مشاوره مالیات

دو دلیل استفاده از سود انباشته به عنوان منبع تأمین مالی:

یکی از مواردی که در سیاست تقسیم سود اهمیت زیادی دارد سود انباشته است. زمانی می توان از سود انباشته استفاده کرد که شرکت دارای محدودیت های زیر باشد:

  • در صورت عدم دسترسی به منابع مالی دیگر، مثلاً حالتی که بازاری برای سهام عادی نباشد از سود انباشته می توان استفاده کرد.
  • در صورتی که گاهی شرکت ها مجبورند به خاطر مسائل خاصی مانند تورم و انتشار سهام جدید و اوراق قرضه را انجام دهند در این حالت بهترین راه استفاده از سود انباشته به عنوان تامین مالی است.
سود انباشته

قوانین حاکم بر سیاست تقسیم سود:

این قوانین به چند بخش ذیل تقسیم می شوند.

  • زمانی که شرکت سود قابل تقسیم داشته باشد، باید میزان آن مشخص و تصویب شود که مطابق قانون ۹۰ تجارت در صورتی که شرکت سود قابل تقسیم داشته باشد ۱۰ درصد از سود ویژه سالانه باید میان صاحبان سهام تقسیم شود. یعنی حداقل سود تقسیمی هر سال ۱۰ درصد سود خالص آن سال است.
  • 8 ماه پس از تصویب مجمع عمومی شرکت موظف است سود نقدی را به سهامداران پرداخت کند.
  • از سوی دیگر شرکت باید 10 روز پس از برگزاری مجمع جدول زمانبندی پرداخت سود را اعلام نماید.

با سیاست های تقسیم سود آشنا شوید:

سیاست تقسیم سود در شرکت های مختلف، براساس تصمیمات مجمع عمومی و میزان سودآوری شرکت تعیین می شود که شامل روش های زیراست:

  • نسبت سود تقسیمی ثابت، در روش تقسیم سود ثابت، میزان ثابتی برای پرداخت سود سهام وجود دارد و سود سهام مطابق سالهای قبل پرداخت می‌شود یا درصدی از سود تقسیمی مطلوب که قرار است در بلند مدت به سهامداران پرداخت شود
  • سود ثابت، این روش که متداولترین روش ها است به این صورت است که سالانه مبلغ مشخصی به عنوان سود به سهامداران پرداخت می‌شود. در این شیوه با افزایش سود شرکت بر این مبلغ سود نیز افزوده می‌شود. شرکتی که چنین سیاستی را در پیش می گیرد به سهامداران اعلام می‌کند که شرکت از نظر سودآوری و قدرت نقدینگی در وضعیت مطلوب و خوبی قرار دارد
  • پرداخت منظم و سود ثابت همراه با مبالغ اضافی، در این روش که برخی از شرکت‌ها از آن استفاده می کنند این گونه است که سالانه مبلغی به عنوان سود ثابت پرداخت می شود. در صورت افزایش سود شرکت، مبلغ سود را نیز بالاتر می‌رود.

مشاوره مالیات بر ارزش افزوده

مزایا و معایب روش پرداخت منظم سود همراه با مبالغ اضافی:

  • مزیت این روش در این است که شرکت در صورت لزوم می تواند این مبلغ اضافی را پرداخت نکند و یا از میزان سود تقسیمی هر سهم بکاهند.
  • ایرادی که برای روش وارد است این است که توقع سهامداران را بالا برده و در صورتی که شرکت توان پرداخت مبالغ اضافی را نداشته باشد قیمت بازار سهم تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این شیوه پرداخت سود در برخی کشورهایی مانند آمریکا بسیار رایج است که به صورت هر سه ماه یکبار پرداخت می‌شود.

مزایای پرداخت سود سهام به صورت نقد:

یکی دیگر از سیاست‌های تقسیم سود پرداخت سود به صورت نقد است. این فرآیند پرداخت سود دارای ۴ مولفه است:

  • تاریخ اعلام، منظور از تاریخ اعلام سود، روزی است که هیئت مدیره یا مجمع عمومی عادی صاحبان سهام تصمیم گیری کرده و زمان پرداخت سود را اعلام می‌کنند که به طور مثال از اول تیر سود را تقسیم نمایند.
  • تاریخ ثبت، تاریخی است که در دفاتر ثبت می شود که سود سهامی به کسی پرداخت می شود که در تاریخ معینی ثبت نام کرده و نامش به عنوان صاحبان سهام در دفتر سهام ثبت شده باشد.
  • تاریخ موثر در بورس، کسی که سهام شرکت را خریداری می‌کند، چهار روز کاری زمان می‌برد تا این سهام در دفتر شرکت ثبت شود. بنابراین زمانی که سود سهام اعلام می‌شود سود به کسی تعلق می‌گیرد که چهار روز قبل اقدام به خرید سهام کرده باشد اگر پس از این تاریخ سهام را خریداری نکند خریداری کند سود سهام به او نمی‌رسد.
  • تاریخ پرداخت سود، زمانی است که از سوی شرکت برای پرداخت سود اعلام می شود.
عوامل موثر بر سیاست تقسیم سود

عوامل موثر بر سیاست تقسیم سود:

سیاست تقسیم سود هدف اصلی واحدهای تجاری است. در واقع شرکت و واحدهای تجاری برای کسب سود بیشتر و افزایش ثروت سهامداران سیاست های موثری برای تقسیم سود در نظر می گیرند که به شرح زیر است.

  • نیاز سهامداران
  • محدودیت‌های قانونی که با آن مواجه اند
  • ترکیب و حفظ ساختار سرمایه شرکت
  • سود انباشته به عنوان منبع تامین مالی

مالیات بر ارث

منظور از نیاز سهامداران چیست:

سهامداران با امید دریافت سود مستمر و یا سالانه سهام شرکتی را خریداری می‌کنند و به دنبال منفعتی از افزایش قیمت سهام خریداری شده هستند. اگر شرکتی سیاست با ثبات تقسیم سود در نظر بگیرد آنهایی که هدفشان دریافت سود است با خرید سهام و هدف می‌رسند.

بعضی شرکت‌ها نیز در هر سال مبلغی مشخص به عنوان سود پرداخت می‌کنند. این گونه شرکت‌ها با توجه به تورم موجود در جامعه میزان نرخ سود را افزایش می‌دهند.

منظور از محدودیت‌های قانونی چیست:

بخشی از مقررات به مدیران شرکت ها اجازه نمی‌دهند به شیوه‌هایی که مایل هستند، سود را تعیین و پرداخت نمایند به طور مثال در قرارداد وام محدودیت هایی برای شرکت‌ها وجود دارد که به سهامداران و صاحبان شرکت اجازه نمی‌دهد سود به دست آمده را میان سهامداران تقسیم کنند گاهی حتی شرکت‌ها مجبور هستند سود تقسیمی را کاهش دهند.

قوانین حاکم بر سهام ممتاز صاحبان شرکت را مجبور می‌کند تا زمانی که سود سهامداران ممتاز را پرداخت نکند، اجازه پرداخت سود سهام داران عادی را نداشته باشند.

منظور از نیاز سهامداران

منظور از حفظ ساختار سرمایه چیست:

یکی از اصولی که هنگام تدوین سیاست تقسیم سود تقسیم در نظر گرفته می شود، انعطاف پذیری در تأمین مالی شرکت است. یعنی شرکت تا سقف مشخصی اجازه دارد برای تامین مالی قرض بگیرد. در صورتی که بدهی شرکت بالا رود، دیگر قادر نخواهد بود در سال های بعد از طریق قرض کردن منابع مالی خود را تأمین نماید.

برای تامین منابع مالی باید از طریق انتشار سهام عادی یا افزایش سرمایه از محل سود انباشته اقدام کنید تا بتوانید به پشتوانه آن در سال‌های آینده استقلال مالی بیشتری داشته باشید.

بر اساس سیاست تقسیم سود باقیمانده، زمانی که ترکیب ساختار سرمایه شرکت مشخص باشد باید سهم مشخصی از سرمایه از محل نگهداری سود شرکت تامین شده و باقی مانده آن به صاحبان سهام پرداخت شود.

موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله ضمانت نامه های بانکی چیست دعوت می نماید.

جهت برخورداری از مشاوره تلفنی مالیاتی می توانید با شماره 09197566637 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده اند*

پر کزدن این فیلد الزامی می باشد.

مطالب جدید

خبرنامه مالیات ها
عضویت در خبرنامه مالیات ها